Onderzoek SEO leert ons meer over consumentengedrag online casino’s
Veel mensen gokken online. Wat we weten is dat er zowel legale als illegale aanbieders zijn in deze markt. Het verschil zit hem in of er een betrouwbare en wettelijke vergunning in bezit is en getoond wordt. Maar kijkt men hiernaar? Heeft men hier interesse naar? Welke factoren zijn eigenlijk van invloed op de online gokker? Geldt dit ook voor jou?
Hypothetisch
Legaal is het in Nederland nog niet, dat wil zeggen, Nederland heeft hier nog geen supervisie over omdat het zelf de vergunningen nog niet uitgeeft. Dit onderzoek doet in feite dus ‘als of’ dit de situatie zou zijn. De opdrachtgever is de Kansspelautoriteit. Er is dus in elk geval wel interesse van hogeraf naar deze online gokmarkt. Het onderzoek is afgenomen door middel van een vignetten enquête. Dit houdt in dat de enquête zo is opgesteld dat de ondervraagde situatiebeschrijvingen krijgt waarop hij of zij een beoordeling moet geven aan de hand van gesloten vragen. Hierdoor kunnen de resultaten verwerkt worden in een wiskundige formule en is de uitkomst niet alleen betrouwbaarder, maar ook veel sneller bekend.
Vergunning van belang
De ondervraagden zijn door het SEO Economisch Onderzoek onder andere aan de tand gevoeld of het van betekenis is om te gokken via een aanbieder die een wettelijke vergunning heeft voor het aanbieden van de online diensten. Het antwoord hierop was volmondig “ja”. Logisch ook, want als er geen sprake is van een kansspelvergunning, is het een bedrijf wat niet gecontroleerd wordt en staat het ook niet een deel van de omzet af naar goede doelen en naar het land waar de vergunning is afgegeven.
Meer resultaten
Ook gaven de resultaten aan dat men meer positief is als er sprake is van een verplicht spelersprofiel (dus niet je geld hangen aan een gastaccount) en zo ook was het positief als informatie over de speelduur en het saldo zichtbaar in het scherm werden weergegeven. Minder goed uit de test kwam het opsturen van een kopie van legitimatie of bankbewijs. Dit werd als belemmerend ervaren. Dat wil zeggen, dit geldt volgens het onderzoek niet voor online pokerspelers en sportweddenschappen. Hier was de mening over het opsturen van persoonsgegevens neutraal.
Conclusie voor de opdrachtgever
Voor de kansspelautoriteit is dit waarschijnlijk een heel interessant onderzoek geweest. Zo hebben zij geleerd aan welke kansspelen de consument het liefst deelneemt en in welke mate. De top 4 bestaat bijvoorbeeld uit fruitautomaten, poker, bingo en sportweddenschappen. Een gemis is dat er weinig websites zijn die meningen tonen van ervaren gebruikers om zo de verschillende aanbieders met elkaar te kunnen vergelijken. Betrouwbaarheid speelt dus een grote rol. Maar waar de kansspelautoriteit het meest aan heeft is dat er grote vraag is naar een zichtbaar logo. Niet zomaar een logo, maar een logo waaraan te herkennen is dat er op die betreffende website sprake is van een veilig en betrouwbaar kansspelaanbod. Dit logo is dan ook waar de kansspelautoriteit mogelijk op de eerste plaats mee bezig zal gaan.